Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

۱۲ روند برتر طراحی وب در سال ۲۰۱۸

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
بدون نظر


    ۱-   انیمیشن وب

کریس گنون طراح وب تعاملی می‎گوید: «انیمیشن می‎تواند نقش بزرگی در اجرای ایده‎ها و فهم ساده‎تر رابط‎ها ایفا کند. در دنیای پرشتابی که همه عجله دارند و زمان کوتاه است، انیمیشن می‎تواند طرح و ایده‎های پیچیده را ظرف مدت زمان کوتاهی به مخاطب منتقل کند.»
برونو ورسا طراح دیجیتال ارشد Lightful نیز با این نظر موافق است و می‎گوید: «داستان‌پردازی و شخصیت‌سازی چیزی است که در تجارت به سبک قدیم و جدید مورد استفاده قرار می‎گیرد تا توجه مخاطبان جلب شود و انیميشن نقش بزرگی در آن ایفا می‎کند.» او در ادامه می‎گوید: «در دنیای دیجیتال انیمیشن‎ها قدرت کسب و کار ما را به نمایش می‎گذارند و آن را از وضعیت ایستا به‌شکل پویا تبدیل می‎کنند.»
با این اوصاف در سال ۲۰۱۸ شاهد چه رویداد خاصی در انیمیشن خواهیم بود؟ مسلماً لوگوهای انیمیشنی پررونق‌تر خواهد شد و فرصت بیشتری به شرکت‎ها خواهد داد تا نام تجاری خود را بیشتر مطرح کنند. اما انجام درست آن یک مسئولیت بزرگ است. گنون می‎گوید: «این یک ارائه بصری از یک شرکت در فضايی کوچک است و یک لوگوی خوب می‎تواند دربرگیرنده معانی بسیاری باشد. همچنین شاهد بازگشت فرمت GIF خواهیم بود، زیرا ماهیت انیميشن‎های GIF به‌شکلی است که تقریباً در هر کجایی قابل خوانده شدن است. چه چیزی باعث این همه شور و شوق برای انیمیشن است؟ تعداد ابزارهای ساخت که در حال حاضر در دسترس طراحان است نقش بزرگی را ایفا می‎کند. گنون می‎گوید: «خیلی از این ابزار صرفاً برای طراحان، توسعه‌دهندگان و سایر افراد غیرانیماتور در نظر گرفته شده است و رابط‎های قدرتمندی دارد که به‌گونه‎ای طراحی شده تا پیچیدگی‎های ساخت انیمیشن را ساده کند. این باعث می‎شود تا هر روز افراد بیشتری به‌سمت تجربه ساخت انیمیشن بروند.»
وقتی در اختیار داشتن چنین ابزارهايی را با مرورگرهایی که وظیفه نمایش چنین انیمیشن‎هایی را به‌خوبی انجام می‎دهد ترکیب می‎کنید، به نتایج بزرگی در سال ۲۰۱۸ دست پيدا خواهید کرد. مرورگرهای امروزی می‎توانند انیمیشن‎های ۶۰ فریم در ثانیه را حتی با فرمت وکتور به‌خوبی اجرا کنند. البته استفاده بیش از حد از انیمیشن نیز تبعات خاص خود را دارد و باید در میزان استفاده از آن محتاطانه رفتار کرد، اما جای بحث نیست که وقتی به‌درستی از آن استفاده شود، می‎تواند یک پروژه خوب را به عالی تبدیل کند.

  ۲ –   رنگ‎های ماجراجویانه‎تر

یکی از مدیران خلاق شرکت طراحی Kagool، جیمز براون معتقد است طی یک سال گذشته شاهد افزایش میزان استفاده از رنگ‎های متمایز در محیط‎های دیجیتال بوده‎ایم. یک مثال بارز در این زمینه طرح تجاری ساخته شده برای لیگ برتر ۲۰۱۶/ ۲۰۱۷ است. (شکل ۱) این روند در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد داشت. براون پیش‌بینی می‎کند با ابزارهای جدیدی مثل Khroma که به ما کمک می‎کند روش‎های جذاب‌تری برای استفاده از رنگ پیدا کنیم، دور از انتظار نیست طراحان بیشتری را ببینیم که روش‎های جدیدی را برای استفاده از رنگ در ارائه تجارب استثنایی به کار گیرند. او می‎گوید: «چیزی که نگاه ما را جذاب‌تر می‎کند این است که ببینیم چگونه می‎توان رنگ را در کنار سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی مورد استفاده قرار داد تا تجارب واقعاً منحصر به فردی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد.»

  ۳    تایپوگرافی خلاقانه 

در نبرد خلق جذابیت‎های بصری، تایپوگرافی یک برگ برنده بزرگ محسوب می‎شود و استفاده از آن در وب گسترش بیشتری پیدا کرده است. کلی مور مدیر ارشد استراتژی محتوا در  ۹۹designs می‎گوید: «تایپوگرافی یک ابزار قدرتمند است و استفاده بیشتر از آن نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. بنابراین در حالی که قلم‎های معمولی و ساده مثل Helvetica همچنان باقی خواهند ماند، طراحان به‌سمت استفاده از انواع مختلف طرح‎های حروف پیش خواهند رفت.» او پیش‌بینی می‎کند سال ۲۰۱۸ شاهد بازگشت حروف غیرخطی به صفحات نمایش باشد و با ترکیب رسم‌الخط‎های متفاوت در سایت‎ها یک تجربه کاربری پویا خلق شود. (شکل ۲) این حقیقت که وضوح تصویر دستگاه‎ها در حال بیشتر شدن و به‌واسطه آن باعث افزایش عامل خوانایی می‎شود، درهای جدیدی به‌سمت افزایش میزان استفاده از قلم‎های سفارشی را باز می‎کند. طراحان نه‌تنها از تایپوگرافی برای تأکید روی یک موضوع استفاده می‎کنند، بلکه از آن برای تأثیرات زیبایی‌شناسی نیز بهره می‎گیرند. 

  ۴    داستان‌سرایی داده‎ها 

کریگ تیلور مدیر ارشد ارزیابی تصویر در Ito World می‎گوید: «۲۰۱۷ یک سال عالی برای طراحی بود. ما شاهد رونق توسعه انیمیشن بصری بودیم و داده‎ها به‌شکلی ساختاریافته و دیدنی ارائه شد. نباید این واقعیت را فراموش کرد که اگر این داده‎ها به‌شکل زیبا و منظم ارائه نشود، قابل هضم و درنهایت استفاده شدنی نخواهد بود.» این همان چیزی است که تیلور نام آن را ارائه اطلاعات به‌شکل داستان‌پردازی می‎گذارد. او می‎گوید: «در حال حاضر تأکید زیادی بر تأثیر داستان‌سرایی از طریق طراحی وجود دارد. با این شیوه انتقال اطلاعات اغلب پیچیده به‌شکلی ساده و قابل فهم به طیف گسترده‎ای از مخاطبان انجام می‎شود.» 

   ۵   استانداردسازی بین ابزارهای طراحی 

در سال ۲۰۱۷ حتی یک روز هم بدون معرفی یک اپلیکیشن، ابزار یا قابلیت جدید از InVision, Adobe XD, Figma, Axure, Marvel, Vectr و سایرین سپری نشده است. برونو ورسا می‎گوید: «بگذارید این طور بگوییم که اگر شما هنوز هم همچنان از فتوشاپ برای طراحی رابط‎های کاربری خود استفاده می‎کنید، احتمالاً باید نگاهی به اطراف بیاندازید و در کار خود تجدید نظر کنید. ۲۰۱۷ سال ابزارهای طراحی جدید بود:
Figma, Webflow, InVision Studio تنها چند نمونه از آن‌ها هستند. این حجم از ابزار طراحی نشان‌دهنده آن است که چگونه طراحی در حال تبدیل شدن به یک عنصر اصلی در نحوه اداره کسب و کارها است.» (شکل ۳) اما براون معتقد است این روند یک چالش جدید برای شرکت‎ها به همراه خواهد داشت. او می‎گوید: «اگر ۲۰۱۷ با عرضه تعداد زیادی از ابزارها به امید افزایش حق انتخاب ابزار در این صنعت بود، اما از طرف دیگر این سیل از محصولات با نااميدی همراه شد، زیرا همه مدعی بودند در این صنعت بهترین هستند.»

  ۶    Flat design 2.0 

دوران طراحی تخت به سر نیامده است، اما در سال ۲۰۱۸ باید خود را به‌گونه‎ای انطباق دهد تا بتواند با سایر عناصر مرتبط باشد. طراحی Flat 2.0 نام جدیدی است که به اضافه کردن ظرافت و عمق به هویت پیشین خود وابسته است. اما چگونه می‎توان به چنین هدفی دست پيدا کرد؟ با شکستن چند تابو در طراحی مثل شیب‎ها و سایه‎ها. اما نگران نباشید چنین کاری باید با حفظ اعتدال انجام شود. (شکل ۴) طراحی تخت تأثیر زیادی روی برندهایی مثل اینستاگرام، استریت و آیکون‎های iOS اپل و نقش مهمی‎ در طراحی مجدد نمایه‎های شرکت‎های بزرگی مثل دراپ باکس و مسترکارت داشته است.

  ۷   تصاویر شاد 

در سال ۲۰۱۷ شاهد استفاده بسیار بیشتری از تصاویر در وب‌سایت‎ها بودیم و این تصادفی نبوده است. مور می‎گوید: «نام‎های تجاری می‎خواهند در اذهان باقی بمانند و برای تحقق این هدف چه چیزی بهتر از استفاده از تصاویر که یک روش جادویی برای بیان اهداف در یک وب‌سایت هستند.»
تصاویر بدون اینکه شما را درگیر مسائل فنی مربوط به کارایی و حفظ سادگی کنند، از لحاظ بصری جذاب هستند و هدف شما را بیان می‎کنند. هیچ محدودیتی در فرم، اندازه و سبک تصاویر وجود ندارد و می‎توان به‌راحتی از آن به‌عنوان یک عنصر پویا استفاده کرد.
این گرایش تنها جنبه زیبایی‌شناسی ندارد. از تصاویر می‎توان به‌عنوان شیوه‎ای کاملاً کاربردی برای ارائه یا توضیح اطلاعات استفاده کرد. هیچ‌کس تمایل به بازدید از یک وب‌سایت کسل‌کننده ندارد و کمی‎ رنگ و لعاب می‎تواند جذابیت را دوچندان کند.

  ۸   تکامل هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی دیگر تنها مختص فیلم‎های علمی‎‌تخیلی نیست. قبلاً هم از هوش مصنوعی از طریق فناوری‎هایی مثل رابط‎های مکالمه (چت‌بات‎ها) در طراحی‎های وب بزرگ استفاده شده است. طبق گفته طراح محصولات eBay، الین لی، شما ممکن است حتی بدون توجه در کارهای روزمره خود از هوش مصنوعی استفاده کرده باشید.
یک اصطلاح جدید به‌نام هوش باریک مصنوعی (ANI) برای قدرت بخشیدن به دستیارهای صوتی مثل گوگل هوم و سیری اپل مورد استفاده قرار گرفته است. از فناوری مشابه این در آمازون، اسپاتیفای و نتفلیکس و دستگاه‎های هوشمند خانگی و در آخرین دستاوردها در خودروهای خودران و چت‌بات‎ها استفاده می‎شود.‌ جیم بویش مؤسس و مدیر عامل Manifesto می‎گوید: «همان طور که مردم بیشتر به تعامل با روبات‎ها عادت می‎کنند، شاهد افزایش استفاده از رابط‎های مکالمه در طراحی هستیم. پیش‌بینی می‎شود یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بسیاری از سیستم‎هایی که ما طی چند سال آینده با آن‌ها تعامل برقرار می‎کنیم، معرفی خواهد شد.»
او معتقد است طراحی به این شیوه به‌عنوان یک رسانه بینابینی رواج پیدا خواهد کرد. در بعضی موارد هدف نشان دادن هوش مصنوعی خواهد بود و گاهی نیز طراحی به‌شکلی انجام خواهد شد که هوش مصنوعی در آن پنهان بوده و طبیعی به نظر برسد.

   ۹   صفحه‌بندی‎های نامتقارن 

جنبش طراحی تعاملی که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، تغییرات اساسی در طراحی وب به وجود آورد و این امکان را در اختیار طراحان گذاشت تا سایت‎هایی بسازند که به طور یکپارچه با دستگاه‎های مختلف سازگار باشد. براون می‎گوید: «امسال شاهد طراحی‎هایی خواهیم بود که محدودیت‎های طراحی تعاملی را کنار زده و خلاقیت بیشتری در آن به کار خواهد رفت. طراحی که یکنواخت بودن صفحه‌بندی در آن اصلاح شده است.»
در اصل ایده طرح‎هایی که با ساختار نامتقارن محدودیت‎ها را کنار می‎زنند به سال ۲۰۱۵ برمی‎گردد. در آن سال اسپاتیفای از یک طرح نامتقارن برای ارائه موسیقی سال استفاده کرد. چنین طرحی نشان‌دهنده خلاقیت و جسارت این برند است. این نوع از طراحی به یک رویکرد عادی تبدیل شده است و راه خود را به وب‌سایت‎های بیشتری (نه لزوماً برای بهتر شدن) باز می‎کند.

  ۱۰   سازگاری بیشتر با موبایل 

۲۰۱۷ سال رونق وب موبایل بود، زیرا میزان استفاده از آن سرانجام از مرورگرهای دسکتاپ پیشی گرفت. این به‌معنای آن است که طراحان وب طی امسال و سال‎های پیش رو تمرکز بیشتری روی مخاطبان موبایل خواهند داشت.
مور می‎گوید: «با وارد شدن به سال ۲۰۱۸ انتظار مي‌رود نوآوری‎ها کاملاً به‌سمت کاربردهای موبایل پیش برود. ایده‎هایی که هرگز در محیط دسکتاپ شاهد آن نبوده‎ایم. در سال ۲۰۱۸ طراحی‎هایی ارائه خواهد شد که با روش‎های هوشمندانه اطلاعات را سازماندهی می‌کند و با زیبایی بصری و تمرکز روی تعاملات و حرکات از طریق آیکون‎ها و دکمه‎ها تجربه‎ای حرفه‎ای‎تر را در اختیار کاربران دستگاه‎های موبایل قرار می‎دهد.

  ۱۱   ایمیل‎های جنبشی 

روب پیلو سرپرست طراحی دیجیتال Adestra می‎گوید: «بیشتر از یک سال است که حداقل در بریتانیا مردم سرانجام از ایمیل‎های تعاملی موبایل خود یک گام فراتر گذاشته و به‌دنبال چیز تازه‎ای هستند. در واقع، هرچند هنوز هم برندهایی هستند که به ما مراجعه می‎کنند و می‎خواهند برایشان قالب‎های تعاملی موبایل آماده کنیم، اما تقريباً همه آن‌ها سؤال می‎کنند چه کار دیگری می‎توانیم انجام دهیم؟»
او می‎گوید برای اولین بار است که Adestra استفاده مداوم از ایمیل‎های جنبشی را تجربه می‎کند. شیوه جدیدی که از CSS3 و HTML برای ایجاد تعامل در ایمیل استفاده می‎کند. گرایش به این سمت از این واقعیت ناشی می‎شود که کاربران بسیار با رابط کاربری به کار رفته در اپلیکیشن‎های موبایل و وب‌سایت‎ها راحت هستند و با دیدن آن در محیط‎های دیگر از جمله ایمیل خشنود خواهند شد.

  ۱۲   رونق تجارت الکترونیک 

جمعه سیاه، دوشنبه سایبری و حراج دیجیتال؛ بعدی چه خواهد بود؟ با قدرتمندتر شدن بسترهای ارائه خدمات تجارت الکترونیک و گسترش امکانات قابل ارائه به مشتريان، در سال ۲۰۱۸ این شیوه از کسب و کار رونق بیشتری خواهد گرفت.
کریستوفر داوسون مالک شرکت Dowson Design می‎گوید: «ما ذاتاً مصرف‌کننده هستیم و همیشه به چیزهای بیشتری نیاز داریم و اینترنت جایی است که همه‌چیز در آن پیدا می‎شود. سایت‎هایی مثل Deliveroo و Just Eat خودشان مالک هیچ رستورانی نیستند، اما تقريباً می‎توانند هر نوع غذایی که شما سفارش می‎دهید را آماده کنند. آمازون هم مالک هیچ فروشگاهی نیست، اما می‎توانیم هر چیزی که مایل هستیم را از آن تهیه کنیم. ما شاهد قابلیت‎ها و امکانات نهفته در تجارت الکترونیک و در حال گذر از شیوه‎های خرید سنتی به‌سمت مدل کسب و کار تحت وب هستیم.»
با فراگير شدن خدمات ایمیل جنبشی نقش آن در استراتژی تجارت الکترونیک فراگيرتر خواهد شد. با طراحی رابط‎های تجاری جدید امکان پیگیری سفارشات ساده‎تر و شخصی‌سازی آن بهتر انجام خواهد شد. ایمیل‎ها می‌توانند به‌شکلی کاملاً هوشمندانه سلیقه و نیاز خرید شما را شناسایی و بهترین پیشنهادات آنلاین را به شما ارسال کنند. انتظار می‎رود تجارت الکترونیک در رسانه‎های اجتماعی نیز به یک موضوع عادی تبدیل شود. شبکه‎های اجتماعی در حال اضافه کردن امکان خرید اقلام از طریق پیام‌رسان‎های خود هستند و کسب و کار آنلاینی که با طراحی هوشمندانه و کاربرپسند ارائه می‎شود، دیگر زمان و مکان نمی‎شناسد.


منبع : شبکه