Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

با این ترفندهای فوق‌العاده رنج و سختی کار و زندگی شخصی را کمتر کنید

۱ شهریور ۱۳۹۷
بدون نظر


شاید شغل خوبی ندارید، یا شاید از محل زندگی‌تان متنفر هستید. شاید همکاران شما را کلافه کرده‌اند. شاید هم در حال دست‌ و پنجه نرم کردن با چالش‌های زندگی مانند مریضی، از دست دادن شغل، یا مسئولیت ناگهانی مراقبت از دیگران هستید. تمام این‌ها باعث می‌شود تا نتوانید کارهایی که درنظر دارید را انجام دهید.

در زندگی همه انسان‌ها اتفاقات این‌چنینی رخ می‌دهد، هرچند که بعضی‌ها به‌شما می‌گویند سعی کنید ناراحتی‌ها را کنار بگذارید و شاد باشید، ولی انجام آن کار ساده‌ای نیست.

دکتر «لیندا هوپ»، مددکار اجتماعی و نویسنده کتاب Prosilience: Building Your Resilience for a Turbulent World می‌گوید: “بسیاری انسان‌ها گرفتاری‌های سخت و دشواری را تجربه می‌کنند که دیگران دوست ندارند جای آن‌ها باشند.” مطمئنا دوست ندارید در این شرایط گرفتار شوید، اما گاهی اوقات راه فراری نیست. با این‌حال، کارهایی هست که با انجام آن‌ها می‌توانید شرایط را بهتر کنید و انعطاف‌پذیری بیشتری با شرایط داشته باشید.

۱- به طرف مقابل‌تان احترام بگذارید

“فکر کردن به‌شرایط سخت و دشواری که در آن هستید ساده است، ولی چالش‌ها همان چیزهایی هستند که باعث می‌شوند یاد بگیریم.” این‌ها جملاتی است که «باب لیتوین»، نویسنده کتاب Live the Best Story of Your Life: A World Champion’s Guide to Lasting Change به‌زبان می‌آورد. تخصص او کار با آدم‌های حرفه‌ای شاغل در کارهای پرفشار و سخت مانند مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که باید با سرمایه اندک در کارهای بزرگ و پرخطر سرمایه‌گذاری کنند. به‌عقیده وی، گاهی اوقات داشتن رییس سخت‌گیر یا مجموعه اتفاقات گوناگون می‌تواند یک هدیه باشد.

“سختی و مشقت بزرگ‌ترین معلم است.” او که یک تنیسور حرفه‌ای است می‌گوید سرسخت‌ترین رقبای او کسانی بودند که باعث بهتر شدن او می‌شدند. شاید شرایط سخت و دشوار، ناخوشایند به‌نظر برسند، اما بعضی وقت‌ها باعث هدایت شما در مسیر بهتری می‌شوند و به‌شما آموزش می‌دهند که در آن شرایط خاص چگونه خواهید بود. وی اضافه می‌کند که: “اگر درک کنید که می‌توانید از فرصت پیش آمده برای یاد گرفتن از چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستید استفاده کنید به‌ارزش‌هایی پی می‌برید که تا پیش از این، از آن‌ها بی‌اطلاع بودید.”

۲- مشکلات را تکه تکه کنید

“خیلی از چالش‌های بزرگ در واقع مجموعه‌ای از چالش‌های کوچک‌تر هستند. وقتی اجزای موجود در شرایط پیش آمده را به‌تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنید راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها روبرو شوید.” هوپس در ادامه می‌گوید: “به‌طور مثال، یک شغل کم ارزش می‌تواند به تعاملات ناخوشایند با همکاران و ساعت‌های طولانی تقسیم شود. هر آن‌چه که شما را ناراحت می‌کند را به‌اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید و آن وقت می‌بینید که چقدر راحت‌تر با آن‌ها روبرو می‌شوید. سعی کنید مواردی که بیشتر از بقیه انرژی شما را از بین می‌برند اولویت‌بندی کنید.”

۳- هر چیزی که می‌توانید را تغییر دهید

هوپس می‌گوید: “حتی در شرایط سخت و دشوار هم می‌توان تغییرات کوچکی به‌وجود آورد تا اوضاع کمی بهتر شود و در نهایت تبدیل به انگیزه‌ای برای ایجاد تغییرات بزرگ‌تر شود. حتی اگر از شغل‌تان متنفر هستید دنبال فرصت باشید تا بتوانید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید. اگر وظیفه شما مدیریت مسئولیت‌های مراقبتی است از دیگران درخواست کمک کنید تا زمانی برای خودتان فراهم کنید. خلاقانه به‌شرایطی که دارید فکر کنید و ببینید چگونه می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک شرایط را بهبود بخشید.”

دکتر «پل جی. شمپ» می‌گوید: “علاوه بر این، شرایطی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید پس دائما خودتان را سرزنش نکنید.” دکتر شمپ که پروفسور تحقیقات و مطالعه در بخش زیست‌شناسی دانشگاه جورجیا است اضافه می‌کند: “همین حالت را در ورزشکاران بسیار موفق می‌بینیم. اغلب اوقات، انسان‌هایی که موفقیت کمتری دارند تمام توجه و تمرکز خود را روی چیزهایی مانند مصدومیت یا “جمعیت از من خوش‌اش نمی‌آید” یا “زمان کافی برای بازی به‌من نمی‌رسد” می‌گذارند، و به‌همین دلیل این حس منفی را در خود پرورش می‌دهند زیرا فقط جنبه‌های منفی را می‌بینند.”

وقتی خودتان را بابت مسائلی که تحت کنترل شما نیستند سرزنش نکنید و فکر خود را معطوف مواردی کنید که با ایجاد تغییرات کوچک می‌توانید باعث بهبود آن‌ها شوید، خیلی راحت‌تر از گرفتاری خود خلاص می‌شوید.

۴- داستان‌تان را عوض کنید

«لیتوین» می‌گوید: وقتی با مشکلات و دشواری‌ها روبرو می‌شوید، داستانی که به‌خودتان می‌گویید را تغییر دهید. وفتی به شرایط پیش آمده فکر می‌کنید یا آن‌را توضیح می‌دهید در واقع این داستان شماست و خیلی از این‌گونه داستان‌ها انعطاف‌پذیر هستند.

او در ادامه می‌گوید: “حتی اگر فردی به‌شما گفت که شرایط من خیلی بدتر از آن چیزی است که به من می‌گویی، در جواب بگویید، خُب، این خوب است چون می‌توان داستان را تغییر داد، به این‌صورت که هر چه سخت‌تر باشم، تمرکز بیشتری روی تغییراتی که می‌خواهم بدهم دارم تا در نهایت به هدفی که مدنظر دارم دست پیدا کنم. یک مثال جالب گیاهان هستند. می‌دانیم که وقتی به‌گیاهان آب کافی داده نشود خیلی قوی‌تر می‌شوند زیرا ریشه‌های آن‌ها برای رسیدن به‌آب باید تلاش بیشتری بکنند. حالا گیاهانی را تصور کنید که در خاک خشک می‌رویند، کار آن‌ها با مقدار اندکی آب حیرت‌انگیز و فوق‌العاده است. پس تغییر دادن مسئله و مشکل به‌این شیوه می‌تواند تغییرات عمده‌ای در نوع نگرش و نحوه واکنش ما به اتفاقات و حوادث داشته باشد.

یکی از ابزارهای مفید و کارآمد در اینجا ردگیری پیشرفت‌تان است. شمپ می‌گوید وقتی روی تغییرات کوچک تمرکز می‌کنید تا اوضاع را بهتر کنید یا از چالش‌ها رهایی پیدا کنید، به‌سرعت وارد مرحله‌ای می‌شوید که می‌توانید اوضاع را کنترل کنید و تفاوت‌ها را رقم بزنید.

۵- شیوه رسیدن به‌آرامش را پیدا کنید

حتی زمانی‌که تغییرات ایجاد می‌کنید هم خیلی مهم است که بدانید چگونه درشرایط اضطراب و استرس خودتان را آرام کنید. هوپس با اشاره به‌این موضوع می‌گوید مهم نیست چه کاری می‌کنید، می‌دوید، وقت خود را در باغ‌تان سپری می‌کنید یا این‌که چند ساعتی از وقت‌تان را صرف تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان می‌کنید، از آن زمان برای فشار دادن دکمه “ریست” خود استفاده کنید.

۶- اجازه ندهید که موانع و سختی‌ها شما را تعریف کنند

«آناهید لیزا دربابیان»، مشاور و مربی در این رابطه می‌گوید: “وقتی دوران بدی را پشت سر می‌گذارید، خیلی راحت تحت‌تأثیر اوضاع قرار می‌گیرید. به‌خودتان یادآوری کنید که این شرایط‌تان نیست که شما را تعریف می‌کند. افکار و کلمات ناامید کننده را شناسایی کنید چون می‌توانند باعث گرفتاری بیشتر شما شوند. اگر متوجه شدید که چنین کاری می‌کنید، خودتان را سرزنش نکنید. سعی کنید به‌دیگران پیام بدهید چون می‌تواند خیلی کارساز و مفید باشد. در صورت امکان از خانواده یا دوستان‌تان بخواهید که این الگوها را بشناسند و در ایجاد تغییرات یا پیدا کردن منابع موردنیاز به‌شما کمک کنند.”

بیشتر از هر چیز سعی کنید از شرایطی که در آن هستید به‌عنوان منبع انگیزه و تحرک برای ایجاد تغییرات دراز مدت استفاده کنید تا بتوانید راه‌کارهای بادوام پیدا کنید یا این‌که خودتان را با شرایط سازگار کنید. هوپس می‌گوید: “درد اجتناب‌ناپذیر است، اما تحمل رنج اختیاری است. به‌خودتان بگویید، زندگی همین است. حالا که این شرایط برای من پیش آمده چه کاری می‌خواهم انجام دهم؟”


منبع : شبکه



مهراب