Sorry, no posts matched your criteria.

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

انتصاب فرمانده یگان محیط زیست استان ها از پرسنل ناجا اقدام درستی است؟

۱۹ آبان ۱۳۹۷
بدون نظر


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اواخر سال گذشته دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی کشور بازبینی شده و پس از تصویب فرمانده کل قوا در تاریخ ۹۶/۱۲/۱۴ و درج در روزنامه رسمی کشور در تاریخ ۹۷/۳/۵ لازم اجرا گردید.

بر اساس بند ۲ از ماده ۹ این دستور العمل «یگان به منظور اجرای وظایف خود در سطح استان­ها، برابر سلسله مراتب سازمانی دستگاه مربوط و در چارچوب سازمان مصوب، یگان استانی ایجاد می ­نماید و فرماندهان یگان­های استانی از بین کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای مسلح یا یگان، با هماهنگی دستگاه اجرایی و سازمان متبوع در نیروهای مسلح (برابر ضوابط مربوط) توسط فرماند­ه یگان تعیین و منصوب می­ شوند.»

بنابراین فرمانده یگان دستگاه اجرایی می تواند فرمانده هان یگان استان ها را از کارکنان نیروهای مسلح یا از پرسنل شاغل در یگان همان دستگاه انتخاب و منصوب نماید.

بر همین اساس فرماندهی یگان سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نظر دارد فرمانده یگان محیط زیست استان ها را از پرسنل ناجا منصوب نماید.

فرمانده هان یگان محیط زیست استان ها در حال حاضر از بین نیروهای اجرایی محیط زیست (محیطبان) که دارای سوابق درخشان و تجربیاتی ارزشمند در حفاظت از عرصه های طبیعی آن استان بوده و در واقع از بین بهترین و با تجربه ترین نیروهای اجرایی محیط زیست انتخاب شده اند.

فرمانده یگان محیط زیست در استان های مختلف پا به پای محیطبانان در جریان مامورین ها، گشت و کنترل، درگیری با متخلفین، برخورد با مراکز غیرمجاز، بازرسی از منزل متخلفین و … شخصا حضور داشته و نیروها را با تجربه خود هدایت می کنند.

اما آیا انتصاب یک نظامی بازنشسته یا در سال های آخر خدمت از نیروهای مسلح بعنوان فرمانده یگان محیط زیست یک استان برای حفاظت بهتر از محیط زیست می تواند مفید باشد ؟

قطعا انتصاب فرمانده یگان یک استان از میان کارکنان نیروهای مسلح مشکلات فراوانی را برای نیروهای یگان محیط زیست (محیطبانان) آن استان و در نتیجه برای حفاظت از طبیعت ایجاد خواهد کرد.

پرسنل نیروهای مسلح که سال ها در ارگانهای نظامی و پادگان ها مشغول به کار بوده اند طبیعتا شناختی از عرصه های طبیعی، تنوع زیستی، ارزش های گونه های گیاهی یا جانوری و اکوسیستم های طبیعی، چگونگی حفاظت از هزاران هکتار عرصه طبیعی با تعداد اندک نیرو و حداقل امکانات موجود را ندارند.

بطور حتم چنین فردی انگیزه لازم برای ساماندهی و ارتقا توان نیروهای تحت امر خود را ندارد و شاید تنها به چند صباحی خدمت بی دردسر در یک دستگاه غیر نظامی (مثل محیط زیست) و رسیدن به دوران بازنشستگی فکر می کند. این عدم شناخت و بی انگیزگی بطور یقین به محیطبانان آن استان نیز سرایت کرده و خسارت آن را طبیعت و تنوع زیستی کشور خواهد دید.

علاوه بر این نحوه فعالیت نیروهای محیط زیست، رابطه محیطبانان با فرمانده یگان استان، وضعیت پاسگاه ها، حتی وضعیت ظاهری و پوشش محیطبانان و بسیاری موارد دیگر در یگان محیط زیست مشابه ارگان های نظامی نیست. حضور یک فرمانده یگان از نیروهای مسلح و طبیعتا نظامی کردن جو حاکم بر یگان محیط زیست نه میسر است و نه مفید خواهد بود.

اما همه ابعاد این ماجرا نیز تاریک و مایوس کننده نیست.

انتصاب فرمانده یگان استان ها از پرسنل ناجا یا سایر نیروهای مسلح می تواند برای حفاظت بهتر از طبیعت کشور و همچنین حفاظت بهتر از سلامتی نیروهای محیط زیست تاثیر گذار باشد به شرط آنکه موارد زیر در انتخاب فرمانده هان یگان محیط زیست استان ها لحاظ گردد:

۱- فرمانده یگان محیط زیست استان ها از بین کارکنان بازنشسته و یا در آستانه بازنشستگی نیروهای مسلح انتخاب نشود. ضروری است فرمانده یگان محیط زیست استان ها از افسران و درجه داران جوان و با انگیزه ناجا انتخاب شوند تا انگیزه لازم برای بهبود ساختار یگان و افزایش توان نیروهای محیط زیست تحت امر خود را داشته باشند.

فرمانده یگانی که در ابتدا یا میانه سال های خدمت خود باشد سعی خواهد کرد در طول خدمت در محیط زیست عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذارد. همچنین انگیزه و انرژی لازم برای حضور در مناطق، پاسگاه ها و ماموریت ها را داشته و به تدریج با مشکلات محیطبانان برای حفاظت و همچنین اهمیت حفظ محیط زیست آشنا خواهد شد.

۲- فرمانده یگان فعلی استان ها که از پرسنل سازمان محیط زیست هستند بعنوان جانشین و معاون فرمانده یگان استان منصوب شده و در کنار نقش مشورتی، فعالیت های اجرایی خود را ادامه دهند.

۳- فرمانده یگان جدید که خود از پرسنل نیروهای مسلح است تعامل یگان محیط زیست با سایر نیروهای مسلح به خصوص تعامل و همکاری با نیروی انتظامی را افزایش داده و در ماموریت های محوله از توان، ظرفیت و نیروی انسانی ناجا به بهترین شکل استفاده نماید.

۴- ارائه آموزش های پلیسی و نظامی به نیروهای یگان محیط زیست (محیطبانان) از ضروری ترین اقداماتی است که فرمانده یگان جدید می بایست در دستور کار خود قرار دهد. بسیاری از آسیب های جسمی، روحی و اجتماعی که حین خدمت به محیطبانان وارد می شود به دلیل عدم آگاهی آنان از قوانین و کمبود آموزش روش های نظامی ازجمله شیوه های برخورد و دستگیری متخلف، ضرورت استفاده از تجهیزات حفاظتی، چگونگی شیوه صحیح و قانونی بکارگیری سلاح و غیره می باشد.

در صورتیکه محیطبانان آموزش های لازم را دیده و از سلاح و تجهیزات حفاظتی خود (بخصوص جلیقه ضد گلوله) به درستی استفاده میکردند بسیاری از اتفاقات ناگوار سال های اخیر از جمله شهید، جانباز و مجروح شدن محیطبانان، رخ نداده و یا محیطبانان به دلیل کشته و مجروح شدن شکارچی، متهم به قتل یا محکوم به پرداخت دیه و زندان نمی شدند.

در واقع با در نظر گرفتن و رعایت موارد فوق در انتخاب فرمانده یگان محیط زیست استان ها از پرسنل نیروهای مسلح، نیروهای این اتفاق می تواند به فرصتی برای حفاظت از محیط زیست تبدیل شود و در غیر این صورت خسارت جبران ناپذیری به ساختار یگان محیط زیست و در نتیجه به طبیعت کشور وارد خواهد شد.

۰
۰

  


منبع : دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران



مهراب دانلود آهنگ های تولدت مبارک